Wednesday, March 9, 2011

kucing tidak ayam....hoho

Kucing!! adakah anda minat dan suka terhadap kucing?? geli?? takut?? trauma?? 
ha....macam2 reaksi bukan?? 


Jom kenali makhluk Allah yang bergelar kucing nie~~Kucing  dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar AfrikaFelis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.


Bagaimana pula pendapat mengenai kucing dalam Islam??

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan)," [Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah].


Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa pada buburnya. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, 'Aisyah RA lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah SAW bersabda, "Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling." Aisyah pernah melihat Rasulullah SAW berwudhuk dari sisa jilatan kucing, [Hadis Riwayat AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni].

Kembali menyambung cerita aku..

Alkisahnya aku menyebut pasal kucing malam ni sebab kucing yang ada kat tempat aku berkursus, dah beranak!! dapat 5 ekor anak.. suka aku tengok.. betapa besar kasih ibunya kepada anak2 nya.. teringat pula akan kes buang bayi..aduhai manusia.. lebih hina daripada binatang yer kamu2 itu.. Moga dikurniakan hidayah...

moral di sini: sayangilah kucing2.. hihi

1 comment: